115
Foto: Shutterstock
SWITCH SECTION

Pass på ladeeffekten!

Har du en kraftig hjemmelader, kan det bli dyrere enn nødvendig å lade hjemme

Av ByggeBolig

Erik Hornnes

ByggeBolig

29. november 2022
Av ByggeBolig

Erik Hornnes

ByggeBolig

29. november 2022
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20221129115335436.jpg?maxwidth=2000 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20221129115335436.jpg?maxwidth=900
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
0

Etter mye frem og tilbake, ble effekttariffene innført høsten 2022. For deg som boligeier, betyr det kort fortalt at du må passe på hvor mye strøm (effekt) du bruker på samme tid. Dersom du bruker mye effekt, vil det nemlig bety at du må betale mer i nettleie. Hos de fleste nettselskapene deles nettleien opp i ulike trinn, eksempelvis på denne måten:

  • Trinn 1: 0 – 2 kW
  • Trinn 2: 2 – 5 kW
  • Trinn 3: 5 – 10 kW
  • Trinn 4: 10 – 15 kW
  • Trinn 5: 15 – 20 kW

Hvilket trinn du havner på, bestemmes av de tre timene du i gjennomsnitt brukte mest strøm foregående måned. Hvor mye det koster å gå opp et trinn vil variere mellom de ulike nettselskapene, men prisforskjellen mellom ulike trinn kan fort være 100 kroner. Passer du ikke på effekten, risikerer du med andre ord at nettleien blir godt over 1000 kroner dyrere enn den trenger å være over et helt år.


Sjekk elbilladingen

Dersom du ikke allerede har gjort det, bør du starte med å sjekke ladestasjonen til elbilen. De fleste ladestasjoner er nemlig kjøpt og montert i en tid der strømprisene var svært lave og der effekttariffene ikke var innført. Dermed er det trolig mange som har valgt så store ladestasjoner som mulig. Sagt på en annen måte, er det snakk om ladestasjoner som bruker forholdsvis mye effekt når de er i bruk. Har du eksempelvis en 7,2 kW-ladestasjon som ikke er justert på noe som helst vis, vil elbilladingen alene vippe deg opp i trinn tre på effektstigen hver eneste måned. Da forutsetter vi at du lader minst tre timer i måneden.

Vil du unngå dette, er det flere ting du kan gjøre. Det enkleste er kanskje å justere ladeeffekten på bilen. Dette kan du både gjøre via app og grensesnittet i bilen. I de fleste tilfeller er ladeeffekten satt til maksimum, som vil si at bilen tar imot så mye effekt som ladestasjonen kan tilby. Hvor finkornet du kan justere ladeeffekten, vil variere fra bil til bil. Ulempen med å justere ladeeffekten på bilen, er at det vil gjelde på alle typer ladere. Dersom du skal hurtiglade langs veien, må du med andre ord endre innstillingene for å lade så fort som mulig når du er på tur.

Da er det ofte mer fornuftig å justere ladeffekten på ladestasjonen i seg selv. På mange av dagens ladestasjoner er dette enkelt å gjøre via en app, noe som gjør at du enkelt kan justere opp og ned etter behov. Dersom du ikke kan gjøre dette på din ladestasjon, er det også mulig å kontakte en elektriker for å omprogrammere den til en lavere effekt.

Smarte ladestasjoner er fremtiden

Dersom du er ny i elbil-verden og skal ha din første ladestasjon, eller du har en gammel en som er moden for utskifting, bør du vurdere en smart ladestasjon. En slik ladestasjon styres både etter effekt og strømpris. Det vil si at ladingen i utgangspunktet foregår på tidspunkter av døgnet der strømprisen er lavest (typisk om kvelden og natten), samtidig som den tar hensyn til at effekten ikke skal bli for stor.

2913
Falseb-0
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20170809202456865.jpg #FFFFFF
Les også